Aminokwasy o łańcuchach rozgałęzionych

Aminokwasy o łańcuchach rozgałęzionych

W kulturystyce jak i w pozostałych sportach siłowych bardzo ważne jest spożywanie odpowiednich posiłków bogatych w białka (czyli połączone aminokwasy) oraz w węglowodany. Jest to istotne z tego względu, iż pozwalają na spalanie tkanki tłuszczowej i rozrost mięśni, co w tych sportach jest procesem najważniejszym.

Najbardziej popularnym suplementem są aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach (BCAA), które to bezpośrednio pobudzają produkcję białek w organizmie. Ponadto pośrednio zwiększają one wydzielanie hormonów anabolicznych. Do BCAA zalicza się między innymi: leucynę, izoleucynę oraz walinę, będące aminokwasami egzogennymi, które musimy dostarczać do organizmu z pożywieniem, gdyż organizm nie potrafi sam ich syntetyzować. Ze względu na swoją budowę są one przetwarzane w organizmie na inne związki (w tym aminokwasy endogenne – alaninę, która to w wątrobie jest zamieniana na glukozę będąca wysokoenergetycznym paliwem), a ich węglowodorowy szkielet wykorzystywany jest jako paliwo dla pracujących mięśni. BCAA, mówiąc najprościej, powoduje zmniejszenie proteolizę tkanki mięśniowej, czyli minimalizują rozpad struktur mięśniowych.

Warto tutaj wspomnieć, że badania przeprowadzane były poprzez podawanie dożylne aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach jednak są podstawy, aby uważać, że podawanie doustne ma podobny wpływ. Kolejnym faktem dotyczącym zbawiennego wpływu BCAA na kulturystów jest potęgowanie utraty tkanki tłuszczowej. Proces ten zachodzi wówczas, gdy ograniczymy zarówno kaloryczno posiłków jak i zapotrzebowanie na węglowodany. Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach, jak wspomniano wcześniej, mogą być bowiem paliwem dla mięśni. Badania także wskazują na fakt, iż prawdopodobnym może być to, iż BCAA zmniejszają odczucie zmęczenia. Oczywiście aminokwasy nie są jedynymi czynnikami, które powodują rozrost mięśni.

Wśród nich wyróżniamy także insulinę, hormon wzrostu, testosteron oraz wiele innych. BCAA natomiast mają działanie anaboliczne bądź antykataboliczne, co tylko wzmaga proces tworzenia mięśni. Aby jednak osiągnąć wymarzone efekty powinniśmy przyjmować około dziesięciu gramów aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach dziennie.