Jak skutecznie wzmocnić odporność jesienią?

Jak skutecznie wzmocnić odporność jesienią?

W zachowaniu dobrego zdrowia z pewnością pomoże odpowiednie odżywianie. Podstawowym warunkiem właściwego funkcjonowania systemu immunologicznego organizmu jest jedzenie zdrowych produktów i dbanie o dobrze zbilansowaną dietę – podkreśla dr nauk medycznych Grażyna Jędrzejczak, pediatra – Przez działania te wzmacniamy nasz układ odpornościowy i zwiększamy szanse zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia podczas sprzyjającego przeziębieniom, chłodnego sezonu.

Deficyt

Gdy nasza dieta jest zróżnicowana i pokrywa zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbędne składniki odżywcze, zyskuje na tym także nasza odporność. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że deficyt któregokolwiek ze składników odżywczych może ją znacząco osłabiać. Zrównoważona dieta składa się nie tylko z owoców, warzyw, pełnoziarnistego pieczywa i białka. Musi zawierać także tłuszcze. Nie możemy o nich zapominać, jeśli zależy nam na zachowaniu zdrowia i właściwym odżywianiu.

Siły obronne

Jedną z podstawowych funkcji tłuszczów jest wchłanianie i rozprowadzenie rozpuszczalnych w nich ważnych witamin – A, D, E i K. Badania pokazują, że witaminy A i D są kluczowe dla pobudzenia sił obronnych organizmu i pomagają w zwalczeniu infekcji. Bez tłuszczów ludzki organizm nie może przyswajać tych witamin i nie może czerpać z nich korzyści – jest to szczególnie ważne w okresie wzmożonej zachorowalności na przeziębienie i grypę.

We właściwie skomponowanej diecie tłuszcze powinny pokrywać około 30 procent zapotrzebowania energetycznego.

Dobre i złe

Ale nie każdy tłuszcz jest równie pożyteczny dla naszego organizmu. Niektóre służą nam znacznie bardziej niż inne. Niezbędne tłuszcze nazywane są również „dobrymi tłuszczami” ponieważ potrzebujemy ich do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Te „dobre tłuszcze” – zawierają kwasy tłuszczowe Omega 3 i 6, nie tylko pomagają w przyswajaniu witamin, ale także pozwalają zachować dobrą kondycję organizmu. Są również niezastąpione w procesie wzrostu i odnowy komórek, zapewniają właściwy rozwój zdolności umysłowych, a także korzystnie oddziałują na poziom cholesterolu we krwi.

Aby dostarczyć układowi odpornościowemu odpowiednie wsparcie i utrzymywać dobrą kondycję organizmu, należy włączyć niezbędne tłuszcze do codziennej diety.

Łatwo to osiągnąć, należy jednak:

Wybierać produkty, w których wykorzystano tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych (ich nadmiar może niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie).

Zamiast smażyć przy użyciu smalcu lub masła, warto zacząć używać zdrowszych olejów – oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego.

Jeść rybę przynajmniej trzy razy w tygodniu. Szczególnie wskazane są tłuste ryby morskie, takie jak łosoś, tuńczyk czy makrela. Te gatunki są wyjątkowo bogate w kwasy tłuszczowe Omega-3, które posiadają naturalne właściwości przeciwzapalne i pomagają wzmacniać odporność.

Spożywać więcej porcji owoców i warzyw – są one bogatym źródłem witamin i innych korzystnych składników odżywczych, dzięki czemu wzmacniają nasz układ odpornościowy.

Odpowiednio skomponowana, zdrowa dieta nie jest jedynym sposobem, by uchronić się przed przeziębieniem. Równie ważne jest regularne i dokładne mycie rąk, unikanie dotykania twarzy brudnymi rękoma, utrzymywanie czystości w domu, czy przeznaczanie odpowiedniej ilości czasu na odpoczynek.